Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@11:29:12 GMT

بگوییم پل ورسک زمان نادرشاه ساخته شد؟

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۵۵۶۴

بگوییم پل ورسک زمان نادرشاه ساخته شد؟

تهران-ایرناپلاس-دوازدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» در حالی فردا به کار خود پایان می‌دهد، که برخی از رسانه‌ها با مطرح کردن انتقاداتی از جشنواره و دبیر این فستیوال، سؤال‎هایی را مطرح کرده‌اند.

دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» از هیجدهم ماه جاری آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این فستیوال که فردا اختتامیه آن برگزار خواهد شد، 73 فیلم در بخش «مسابقه ملی»اش راه پیدا کرده‌اند. علاقه‌مندان و مخاطبان مستند در حالی این آثار را در پردیس سینمایی چارسو به تماشا می‌نشینند، که امسال بازخوردهای مثبت بسیاری از سمت این فستیوال شده است. اما بعضی از رسانه‌ها با خطاب قرار دادن دبیر این جشنواره انتقادهای تندی درباره محتوای بعضی از آثار راه‌یافته عنوان کرده‌اند.

**مکانیزمی که شائبه‌های بسیار را به‌وجود آورد

اصلی‌ترین پرسشی که مخاطبان و اهالی رسانه از این جشنواره داشته‌اند، نحوه جمع‌آوری آرای مردمی بود. خیلی‌ها بر این عقیده بودند که این مکانیزم سبب شد نظرخواهی به‌درستی انجام نگیرد و شائبه‌های بسیاری را چون اجحاف در حق بعضی از کارگردانان و آثارشان به دنبال داشته باشد. دیگر رسانه‌ها هم با نوشتن مطالبی اعتراض خود را اعلام کردند نظیر این جملات: «استفاده از کلمات رکیک و موهن در برخی از مستندها و اکران عمومی‌شان بدون کوچک‌ترین ملاحظه اخلاقی و طرح این پرسش که آیا دبیر جشنواره همراه با خانواده‌اش به تماشای بعضی از این آثار می‌نشیند؟»

**«پل ورسک» نمودی بارز از نفوذ فرهنگی است!!

در این میان انتقاد تندی از سمت یک رسانه مبنی بر اکران مستند «پل ورسک» مطرح شد. این خبرگزاری نوشت: مستند «پل ورسک» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و نمودی بارز از نفوذ فرهنگی است. نفوذی که تا عمق جان مدیریت فرهنگی و سینمایی حال حاضر کشور رسوخ نموده و سبب شده تا در چهل‌سالگی انقلاب اسلامی تولیدات حمایتی مرکز گسترش سینمای مستند به این نحو به جعل تاریخ بپردازد و با نادیده انگاشتن خیانت‌های فراوان و بی‌شمار پهلوی اول، اقدام به ترسیم و تصویرسازی قدیس‌گونه از این دیکتاتور نماید و این همه در لوای یک فیلم تاریخی با موضوع پایان گارانتی 70 ساله «پل ورسک» پنهان گردد.» سید محمدمهدی طباطبائی‌نژاد دبیر این جشنواره در گفت‌وگو با «ایرناپلاس» درباره مسائل مطرح شده پاسخ داد.

** انتخاب نحوه جمع‌آوری آرای مردمی به ما ارتباطی ندارد

سید محمدمهدی طباطبائی‌نژاد درباره دلایل جمع‌آوری آرای مردمی به شکل دستی به خبرنگار ایرناپلاس گفت: انتخاب نحوه جمع‌آوری آرای مردمی به ما ارتباطی ندارد. چون بخش آرای جشنواره سینما حقیقت زیر نظر خانه سینما و انجمن تهیه‌کنندگان مستند خانه سینما انجام می‌شود و جشنواره حقیقت در این بخش هیچ مداخله‌ای ندارد.

**به ما ارتباطی ندارد

وی در پاسخ به این پرسش که چرا به‌عنوان دبیر این جشنواره خواستار برگزاری جمع‎آوری آرا به‌صورت الکترونیک نشدید، عنوان کرد: ما هیچ مداخله‌ای در این قضیه نداشتیم. پیشنهاد آنها به این صورت بود و ما هم همراهی کردیم. این سوال را باید از آقای شاهسواری و ملکی که ناظر خانه سینما هستند بپرسید و به ما ارتباطی ندارد.

**حاشیه‌های «پل ورسک»

دبیر دوازدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» درباره حاشیه‌هایی که برای مستند «پل ‌ورسک» به‌وجود آمده است، بیان کرد: سال گذشته فیلم «پل ورسک» فرم حضور در جشنواره را پر کرده است، اما فیلمش آماده نشد و به همین دلیل چون در جشنواره وجود نداشت، ما این مستند را از لیست خارج کردیم و امکان حضور را برای سال بعد دادیم. این اتفاق برای خیلی از فیلم‌ها می‌افتد که امیدوار هستند فیلم برسد و فرم حضور را پر می کنند، اما چون فیلم نمی‌رسد و هیأت انتخاب آن را ندیده است، فیلم مجاز است سال بعد شرکت کند.

** اگر گفتیم این کار خوب در زمان رضاشاه انجام شده، آیا تمجید از اوست؟

طباطبائی‌نژاد درباره انتقاد و اعتراض‌ها به اکران این مستند و حذفیات این اثر خاطر نشان کرد: این فیلم درباره پل ورسک و ساخت آن است. حالا اینکه در این فیلم عنوان می‌شود که این پل، در زمان رضاشاه ساخته شده، بگوییم در زمان نادرشاه افشار یا من ساخته شد؟ خب در زمان رضاشاه ساخته شده است، خب باید چکارش کنیم. اگر رضاشاه جاده تهران-شمال را ساخته ما درباره جاده تهران-شمال یا پل کندوان در حال ساخت مستند باشیم، این را نگوییم که به دستور چه کسی ساخته شده است یا اگر گفتیم این کار خوب در زمان رضاشاه انجام شده این تمجید از رضا شاه است؟ این حرف‌ها چیست؟ این اثر اصلاً حذفیات هم نداشته است.

گزارش از هنگامه ملکی

**اداره کل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ايرناپلاس سينما حقيقت پل ورسك

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۵۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستندی نیم‌‎ساعته که ساختش ۱۶ سال زمان برد

مستندی نیم‌ساعته که ساختش ۱۶ سال زمان برده به سوال‌های ثابتی که پدری هر سال در روز تولد دخترش از او پرسیده اختصاص دارد. دختر از کودکی به جوانی می‌رسد و هر سال با این سوالات پدر مواجه می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، این ۴ مستند در ۴ ژانر مختلف تماشاگر را با جنبه‌هایی از جنگ، روابط انسانی، سینما و قتل و مرگ آشنا می‌کند که در یک کلام می‌توان آن‌ها را چهار پرده مختلف از زندگی دانست.

آن‌ها نباید پیر شوند

کارگردان: پیتر جکسون

سال ساخت: ۲۰۱۸

این فیلم با استفاده از فیلم‌های اصلی گرفته‌شده از جنگ جهانی اول، محفوظ در آرشیو موزه سلطنتی جنگ که بیشترشان تاکنون دیده نشده‌اند، به همراه صدا‌های ضبط‌شده توسط بی‌بی‌سی و مصاحبه‌های آی‌دبلیوام که از بریتانیایی‌های حاضر در نبرد گرفته شده، ساخته شده است. بیشتر این فیلم‌ها رنگی شده و با استفاده ابزار‌ها و تکنیک‌های مدرن تبدیل شده‌اند و برای اثرگذاری بیشتر و هرچه نزدیک‌تر شدن به تجربه واقعی سربازان از نبرد، از جلوه‌های صوتی و صداپیشه در آن بهره برده شده است. سازندگان فیلم ۶۰۰ ساعت مصاحبه با ۲۰۰ کهنه‌سرباز و ۱۰۰ ساعت فیلم ویدئویی اصلی را برای ساخت فیلم بازبینی و بررسی کردند.

یک‌سال را چطور اندازه می‌گیرید؟

کارگردان: جِی روزنبلات

سال ساخت: ۲۰۲۱

این مستند درباره رابطه یک پدر و دخترش به وسیله فیلم‌های خانگی است. پدر هر سال در روز تولد دخترش از او فیلم می‌گیرد و سوالات یکسانی می‌کند. دختر از طفلی نوپا به زنی جوان با همه زیبایی و مراحل ناخوشایندش در این میانه تبدیل می‌شود در حالی که رابطه پدر و دختر با تمام پیچیدگی‌هایش تکامل می‌یابد. پدر تولد‌های دختر را از ۲ سالگی تا ۱۸ سالگی با دوربین ثبت کرده و از آن مستندی ساخته که تماشاگر را به اندیشیدن درباره زندگی خودش وامی‌دارد. ساخت این فیلم نیم‌ساعته که در مراسم اسکار نودوپنجم نامزد جایزه بهترین مستند کوتاه بود، ۱۶ سال زمان برده.

کینگ بر پرده سینما

کارگردان: دافنه بای‌ویر

سال ساخت: ۲۰۲۲

استیفن کینگ پادشاه داستان‌نویسانی است که آثارشان از صفحات کاغذی به پرده نقره‌ای سینما رسیده است. حتی کارگردان سختگیری مثل استنلی کوبریک هم از یکی از داستان‌های کینگ اقتباس کرد و فیلم درخشان «درخشش» را بر اساس کتابی از کینگ به همین نام ساخت؛ هرچند کینگ هر جا که فرصتش را پیدا کرده، نارضایتی خودش را از اقتباس کوبریک اعلام کرده و هیچ خودش را در محذورات قرار نداده که خیلی رُک و علنی فیلم کوبریک را نکوبد. از سال ۱۹۷۶ تاکنون بیش از پنجاه کارگردان از آثار این نویسنده اقتباس کرده‌اند. این مستند به بررسی آثار این کارگردانان، اقتباس‌ها و منابع آن‌ها می‌پردازد.

قاتل هیلساید: شیطان در لباس مبدل

کارگردان: الکسا دانر

سال ساخت: ۲۰۲۲

اعمال آدم همیشه دنبال آدم می‌روند. هرقدر هم کسی بخواهد از کار‌هایی که کرده و تاثیرات مخربی که روی زندگی دیگران داشته دوری کند و خیال کند که نتیجه اعمالش دور از او باقی می‌ماند، کسانی هستند که واقعیت را فراموش نمی‌کنند. «قاتل هیلساید» درباره قاتلی سریالی به نام کنت بیانچی است که فکر نمی‎کرد بابت کارهایش محاکمه شود. ویدئو‌های به جای مانده از ماه‌های منتهی به دستگیری وی در این مستند استفاده شده که روانشناسی جالبی نه صرفا از ذهن یک قاتل زنجیره‌ای، بلکه از ذهن آدمی است که خود را محق به انجام هر کاری می‌داند، اما ذهن بسته و دیکتاتورمآبش اجازه نمی‌دهد بفهمد که بالاخره کابوس مجازات به سراغش می‌آید.

دیگر خبرها

  • دبیر اجرایی و دبیر هنری جشنواره ملی تئاتر ایثار معرفی شدند
  • حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
  • انتصاب دبیر اجرایی و دبیر هنری هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • جایزه اصلی هات‌داکس به «انقلاب» رسید
  • راهیابی ۴ فیلم ایرانی به جشنواره مستقل کالیفرنیا
  • سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله برگزار می‌شود
  • مستند کوتاه ایرانی «با قید محرمانگی» در اوبرهاوزن آلمان
  • نگاه خلاقانه در ساخت مستند رادیویی تاثیرگذار است
  • تندیس‌های طلایی در دست راویان حقیقت
  • مستندی نیم‌‎ساعته که ساختش ۱۶ سال زمان برد